Przyczepy rolnicze

Rynek przyczep rolniczych w I kwartale 2025 – odbicie i nowe trendy

Początek 2025 roku przyniósł długo wyczekiwane ożywienie na rynku przyczep rolniczych. Po trudniejszym roku 2024, w którym wielu producentów i dealerów obserwowało stagnację lub spadki, pierwszy kwartał 2025 pokazał pozytywny trend wzrostowy. Warto przyjrzeć się bliżej, co dokładnie wydarzyło się na tym rynku i jakie sygnały płyną z danych rejestracyjnych.

Wzrost ogólnej liczby rejestracji

Z danych AgriTrac wynika, że w pierwszym kwartale 2025 roku zarejestrowano 1 484 nowe przyczepy rolnicze, co stanowi wzrost o ponad 9,5% względem analogicznego okresu w roku ubiegłym (1 189 szt.). Sam marzec przyniósł 574 rejestracje – to wyraźny sygnał, że rolnicy i firmy wracają do inwestycji w sprzęt.

Liderzy rynku – bez zaskoczeń na szczycie

Nieprzerwanie na czele zestawienia znajduje się PRONAR, który w Q1 2025 zarejestrował 407 sztuk, notując wzrost aż o 116 przyczep względem 2024 roku. Na drugim miejscu uplasował się METAL-FACH z wynikiem 229 rejestracji, również poprawiając swój rezultat (+52). Trzecie miejsce zajmuje METALTECH, który jako jedyny w TOP 3 zanotował spadek (100 szt. vs 109 w 2024).

Co ciekawe, spośród 20 największych producentów, aż 16 marek zanotowało wzrost liczby rejestracji względem pierwszego kwartału ubiegłego roku. To wyraźny dowód na szerokie ożywienie w branży i wzrost zaufania rolników do inwestycji w nowy sprzęt.

Królują cięższe przyczepy

Analizując dane według segmentów ładowności, wyraźnie widać dominację większych, bardziej wydajnych konstrukcji. Największym powodzeniem cieszyły się przyczepy w przedziałach:

  • 10 000–12 999 kg – 488 rejestracji

  • 13 000–17 000 kg – 305 rejestracji

  • 6 000–6 999 kg – 167 rejestracji

To pokazuje, że gospodarstwa inwestują przede wszystkim w cięższe i bardziej uniwersalne modele, które pozwalają na sprawny transport plonów, nawozów czy materiałów budowlanych w rolnictwie i sektorze usług.

Regiony z największą i najmniejszą aktywnością

Najwięcej nowych przyczep zarejestrowano w trzech województwach:

  • Mazowieckie – 247 szt. (+32,8% r/r)

  • Wielkopolskie – 168 szt. (+34,4%)

  • Lubelskie – 123 szt., choć ze spadkiem względem 2024 roku (−16,3%)

Z kolei na końcu stawki znalazły się:

  • Lubuskie – 27 szt. (+17,4%)

  • Zachodniopomorskie – 37 szt. (+8,8%)

  • Śląskie – 44 szt. (+4,8%)

Choć nawet w tych regionach odnotowano wzrosty, różnice w liczbach pokazują, jak bardzo geograficzna specyfika i struktura gospodarstw wpływają na lokalny popyt.

Co dalej?

Pierwszy kwartał 2025 roku z pewnością można uznać za udany. Wzrosty rejestracji, dominacja dużych przyczep oraz poprawa pozycji większości producentów to jasne sygnały, że rynek wraca na tory rozwoju. Jeśli utrzyma się stabilna sytuacja ekonomiczna i wsparcie w postaci dopłat inwestycyjnych, kolejne miesiące mogą przynieść jeszcze lepsze wyniki.

Poprzedni post

542 ciągniki w 20 dni marca – rynek nowych maszyn rośnie o 30%

Następny post

Marzec i I kwartał 2025 – podsumowanie rejestracji ciągników rolniczych w Polsce 🚜

Autor

Tomasz Rybak

Tomasz Rybak

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *